Få känner till hur giftig vätefluorid exempelvis är. Maxdos för brandmän är 1,7 mg/m3. Vid 25 mg/m3 ger det livslånga skador och vid 139 mg/m3 är det dödligt. Vid en totalbrand av 100 kWh li-jonbatteri (exempelvis en bil) frigörs 2–20 kg vätefluorid. Det innebär att vi fyller Nordstan i Göteborg med motsvarande 25 mg/m3
LÄS MERA


Är våra gröna politiker informerade om detta.
Eller är det som vanligt att dom inte vill se hela bilden när det gäller elfordon.
Jag hoppas att vi inom räddningstjänsten och sjukvård får en riktig utb hur vi ska hantera bränderna i elbilarna. Sedan ser jag ett hot till, vi får värkligen hoppas ingen använder batterierna för terrordåd.
Det är inte bara vid släckning. En LiPobil kan antänder sig själv speciellt vid skada. Förare,bärgare, verkstad, i tunnlar och under hyreshus i garage mm.
Dessutom är flourvätesyran som bildas i kontakt med vatten ytterst skadlig.
Kontakt har tagits med MP som överlåter svaret till sina experter. Bensin är betydligt snällare (mindre lynnig och inte lika giftig)